Végigkóstoltuk Grenadát: rum, kakaó és fûszerek a Karib-tengeren - VIDEÓVAL!

2014-07-18

sponsored links

Idén tavasszal abban a szerencsében volt részem, hogy eljuthattam a Karib-tenger egyik legérdekesebb szigetére, Grenadára. Ez az alig Budapest kétharmadát kitevõ földdarabon annyi fûszerrel, gyümölccsel, érdekes növényekkel és persze méregerõs, finom rummal találkozhatunk, mint sehol másutt. Mivel a sziget vulkáni eredetû, és így teljes egészében hegyek borítják, ami tovább csökkenti a mezõgazdasági tevékenységre alkalmas területek nagyságát, ennek ellenére is Grenada például a világ legnagyobb szerecsendióexportõre (Indonézia mellett), de emellett számottevõ mennyiségben exportálnak kakaót, banánt, mogyorót és további gyümölcsöket is. Ja, és emellett a karibi szigetek közül itt található az egyik legnagyobb háborítatlan õserdõ is. Korán reggel, hajóval érkeztünk egy barátságos, néhány elhagyott, színes ronccsal teleszórt öbölbe.

A kikötõ pont olyan, ahogy az ember egy kalandregény alapján elképzeli: óriási nyüzsgés, zsúfoltság, rakodómunkások pakolnak, a kiszolgálóépületek falánál pedig baljós tekintetû alakok álldogálnak, eközben a parkolóban megállás nélkül, folyamatosan dudálva forgolódnak az ütött-kopott autók és kisbuszok. A kikötõt elhagyva gyorsan kiértünk a városból, és miközben egy kisbusszal a meredek, kanyargós utakon elindultunk megnézni a sziget látnivalóit, végig az járt a fejemben, hogy fér el itt ennyi minden úgy, hogy közben még csak nem is tûnt zsúfoltnak az egész. A busz közben pár percenként lefékezett, hogy megnézhessük, épp milyen gyümölcs vagy fûszer nõ csak úgy az útszéli fákon. Itt például egy kakaótermésbe botlottunk, ami csak úgy vadon nõtt az út mellett.

Egy meredek kaptatón jutottunk el a sziget látogatóközpontjába, ami egy hegytetõn állt, körülötte színes virágokkal teleültetett kert.

Az oda vezetõ úton egy kilátóból szép panoráma nyílt az öböl felé, ahová megérkeztünk, és az azt körülvevõ hegyekre.

Már itt találkoztunk a sziget minden pontján felbukkanó fûszerárusokkal: egy kétméteres alak napszemüvegben sétált felém, kezében rozsdás machetét lóbált. Láthatta rajtam, hogy ezen kicsit meglepõdtem, mert azzal nyitott, hogy ne ijedjek meg, a nagy kés azért van nála, hogy kinyithassa a kókuszdiókat. Ezután egy csomag fûszert - szerecsendiót, fahéjat és hasonlókat - dugott az orrom alá. A szerecsendiót itt héjastól árulják, ami azt jelenti, hogy felhasználás elõtt éppúgy meg kell törni, mint a diót, és utána férhetünk hozzá a már reszelhetõ részéhez. Sokszor még az a kis piros hártya is rajta van, amely kiválóan használható fûszerként például marhahúsleveshez, ez egyébként a legértékesebb része.

A látogatóközpontot elhagyva a Karib-térség egyik legrégebbi rumfõzdéje felé vettük az irányt, útközben láttunk egy érdekes, elhagyatott repülõteret: óriási, száraz sárga fûvel borított, kihasználatlan terület feküdt a hegyek között a sziget közepén. Még a gyarmati idõkben használtak (Grenada 1974-ig brit fennhatóság alatt állt), de ma már csak kecskék legelésznek a roncsok között.

Az 1785-ben épített Rivers Rum Factory-hoz érve kicsit meglepõdtem, mert egy klasszikus szeszfõzdére számítottam, de ehhez képest egy nagyon régi, elhasznált állapotú épületet láttam, amelynek oldalán óriási, õsöreg vízimalom forgott. Az épület teteje hiányzott (mint megtudtuk, 2004-ben az Ivan hurrikán szakította le), és azt egyszerûen a falak fölé emelt bádoglemezzel pótolták. A ház egyik oldalában derékmagasságig ért a kipréselt cukornádak halma.

A fõzde legérdekesebb része az a helyiség volt, ahol a vízimalom által meghajtott, korai ipari forradalom korából származó gép forgott, amely kipréselte a cukornádat. Oldalán és tetején is munkások dolgoztak a fülledt melegben.

A cukornádból kipréselt lé kis kõvájúban csorgott tovább egy másik terembe, ahol nagy erjesztõtartályakban gyûjtötték össze. A terem mögötti udvaron egy bádogtetõ alatt óriási, fatüzelésû kemencével fûtött lepárlóegységek álltak - itt is szintén nagyon régi volt minden. Az udvar környékén hegyekben állt a tûzifa.

Ha valaki azt gondolná, ez a "gyár" pusztán turistalátványosság, és csak a régmúlt idõk gyártási technikáinak bemutatása kedvéért használják az évszázados megoldásokat, az téved. Itt tényleg nagy mennyiségben állítanak elõ helyi rumot, és egyszerûen nem fejlesztenek a gyáron, mert így is mûködik minden: tûzifa van bõven, munkaerõ szintén. Az érdekes rumfõzdérõl készítettem egy videót is:

Egy rumüzem-látogatás természetesen nem lehet teljes rumkóstolás nélkül. A szakszerû rumivás rejtelmeibe egy helyi szakértõ vezetett be minket. Már az alábbi videóból is kiderül, hogy igazi polihisztorról van szó: nemcsak idegenvezetõ, de zenész, énekes, visszavonult atléta és krikettjátékos is egyben. Mivel az itteni rum nagyon erõs, 70 fok körüli, azt javasolta, kortyoljunk mellé vizet is, de én inkább anélkül kóstoltam meg. A mögöttem álló néni is, de ahogy a videóból kiderül, õ megbánta. Nekem mindenesetre nagyon ízlett így töményen is.

Ellátogattunk egy kakaó- és csokifeldolgozó telepre is, az épület elõtt hosszú asztalokon száradt a napon a kakaóbab. Itt alaposan feltankoltunk különféle csokikból és olyan, kifejezetten zsíros kakaóporból, amelybõl krémes, sûrû italt lehet fõzni.

Az út következõ állomása volt ez az érdekes fûszerház. Ebben végigszagolhattuk és kóstolhattuk a szigeten termõ fûszerek egy részét és néhány gyümölcsöt, termést is.

Rengeteg friss illattal és ízzel találkoztunk itt, a szerecsendió mellett friss kakaóval, fahéjjal, zöldfûszerekkel és hasonlókkal.

A legérdekesebb nekem a száraz kakaóbab volt, az állaga olyan, mintha kávébabra harapna az ember, de az íze már hamisítatlan, tömény keserûcsoki. A képen még a friss babszemek látszanak, amint elõhúzzák a termés
héjából.

Késõ délután értünk vissza a kikötõbe, ahol nem sokkal azután, hogy hajóra szálltunk, nagy esõ esett. Ennek köszönhettük azt a hatalmas, hosszú ideig látható szivárványt, amellyel Grenada búcsúzott tõlünk, miközben kihajóztunk a nyílt tenger felé.

A képeket feltöltöttem nagyobb méretben is az alábbi galériába, érdemes végiglapozni!

• Érkezés a szigetre
  • Szerecsendió
  • Friss kakaóbab
  • Kakaóbab szárad a napon
  • Repülõroncs a sziget régi, elhagyatott repterén
  • A grenadai Rivers Rum Factory
  • Tûzifa a grenadai Rivers Rum Factory udvarán
  • Szivárvánnyal búcsúzott tõlünk a sziget

Megosztom Facebookon! Megosztom iWiWen! Megosztom Twitteren! Megosztom Google Buzzon! Megosztom Google Readeren! Megosztom Tumblren!

Folytats a blogon ... husosfazek.blog.hu/2014/07/18/vegigko...